mandag 28. januar 2019

Sølv under kirkegulvet

av Robert Wood - sosiolog
I kong James Bibel blir gull omtalt 417 ganger, sølv 320 ganger og ordet penger 140 ganger. Et gjennomgangstema er at gull og sølv blir sett på som symboler på virkelige verdier.

Det er ikke bare i Bibelen edle metaller er viktige, gull er også et gjennomgangstema for katolske kirker. Jo rikere kirkene og katedralene er, desto mer gull vises fram. Pavekirkens enorme ansamling av gull og jordeiendommer var en av årsakene til reformasjonen, men i middelalderen hadde Pavekirken fremdeles enerett på Livet og Livet etter døden.

Ja til kontanter
Hovedsakelig dreide det seg om Frelse, frelse fra pinen i Skjærsilden. Folk trodde at kirkens menn, som hadde bedre kontakt med Gud, kunne formidle bønner til Ham. Forhåpentligvis ville riktig type og riktig mengde bønner lutre sjelen og forkorte pinen før Oppstandelsen. Og siden folk flest levde et syndefullt liv, enten de ville eller ikke, skadet det ikke å ofre penger til kirken. Først og fremst sølvpenger fra allmuen. Ofringen ble hovedsakelig gjort i kirkene, men da Peterskirken skulle bygges, trengte Paven store mengder gull og sølv for å betale for herligheten. Dermed ble ideen om at man kunne kjøpe ut døde sjeler lansert. Barnelærdom fra kristendomstimene dreide seg blant annet om Johann Tetzel, en tysk munk fra Leipzig som begynte å forkynne pengenes avlat i 1516. Forkynnelsen gikk ut på at de avdøde ikke lenger bare kunne reddes ut av anger og bot. Kontanter ville også hjelpe. Man kunne kjøpe seg til Avlat, og Tetzel ropte på torget: 
- Når pengene i kisten klinger, sjelen ut av skjærsilden springer.



Penger og frelse
Mye av handelen i middelalderen dreide seg om naturalhusholdning og varebytte, men ifølge en artikkel av Yngve Vogt i tidsskriftet Apollon nr. 3 – 2018, legitimerte Frelsen mynter som betalingsmiddel og da først og fremst små sølvmynter. I Norge har man funnet 10 300 mynter fra årene 1180 – 1320. Bare i Lom stavkirke er det funnet 2300 mynter. Disse er funnet under kirkegulvet og er antakelig blitt mistet idet den troende skulle legge pengene i kollektkisten. Artikkelen kan lastes ned fra Apollon
   Er man interessert å lese mer om forskningsprosjektet Frelsens økonomi i Middelalderen, sjekk ut Kulturhistorisk museum: Kulthuhistorisk museum - Forskningsprosjekt: Frelsens økonomi i middelalderen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar