onsdag 16. januar 2019

Gull på solen

av Robert Wood - skribent -
Kald morgen, kald morgen, kald vintermorgen. Støv i luften, støv i vinden, gull på solen. Daggry presser seg fram under byens giftige tåke.

Den mørke drømmen begynner idet jeg går nedover mot Sinsenkrysset. Lettkledde polakker i billig boblestoff suger på tjærefylte papieros, Made in Poland. Sigaretter med statsgarantert lungekreft. Men hvorfor skal ikke de, som oss, dø med svarte lunger? Kreft har ingen grenser, og byens grønne lunger klarer ikke holde unna bilenes eksos der de stanger i kø på Trondheimsveien. Trøsten er at også politikere puster inn støvet som farger lufta brungrønn. Den enes død er også de andres død. Tilgi dem ikke! De vet hva de burde gjøre, men ikke våger å gjøre.
   - Daylight is coming like a train on the run. Vinduene på Tonsen kirke er frostgrå med isroser i ytterkant. Falleferdig kobbberspir venter på vedlikehold som aldri kommer. Vinterens bleke ansikter går til morgenbønn i kalde kirkerom. Men det er gull på solen.
   - Passing by, passing by - Slitte tennisbaner venter på våren. Nettet henger ute hele vinteren. Edderkoppspinn av nylon fanger harde snøballer til glade tilrop. - Passing by, passing by.
   Sinsenkrysset er kontrollert kaos. Røde baklys østover. Halogen frontlys vestover. Finn fortellingen, tenker jeg. Fra tid til annen finner fortellingen meg. Fortellingen kontrollerer meg. Fortellingen må lyde riktig. Fortellingen må gi mening som en sirkel av ild fylt av vannfarger. Fortellingene stopper ikke. Jeg stopper ikke …. ennå.
   Ser deg - der betong møter stål. Jeg vil også være der - du er. Kan du se meg? Går forbi. Går forbi. Jeg lurer på hvor veien går videre. Verden er stor, og jeg slentrer langs slitne trikkeskinner boltet fast i knust asfalt. Dinosaurer av skrikende metall ruller mot Carl Berners Plass - forbi David Andersens produksjon. Fabrikkgulv, men nå fylt av tredemøller, fylt av Kari Traa kloner i dyplilla treningsutstyr, fylt av kaffe latte og Radio Nova i svettevåte høretelefoner.
   Går forbi, går forbi... Kebab diare - kjøtt fra? Wongs take away – run away. HA-Nongs tai massasje – garantert tilfredsstillelse. Misjon i Øst – gi en bibel. Kiwi - kutter prisene – Ha-ha! In your dreams. Rektangulær rundkjøring fylt av leddbusser på vei mot Majorstuen og Galgeberget.
   Tiden går forbi. Den stopper ikke. Fra tid til annen ser vi den gå forbi uten å undres hvor fort eller sakte. Kald morgen. Vinterens bleke ansikter i blågrå trikk på vei mot by’n. Men det er gull på solen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar