onsdag 1. oktober 2014

Sølv i skuffer og skap

TV-gullgravere ødelegger naturen for åpen scene.  Hva i alle helveter driver de med? Noen av dem får ballebrokk i bytte for små korn ubrukelig, gult metall? 

Som folk flest vet de ikke noe om hvorfor det glinsende metallet er så verdifullt at det lønner seg å rense ett tonn sand, jord, grus og stein for å få ett eneste gram gull ut på den andre siden av vaskerenna.

Utgraving i skuffer
Akkurat som gullgravere kan du foreta din personlige utgraving i skuffer og vitrinskap. Svært mange har litt gull liggende i form av gamle gifteringer og smykker. Veldig mange har sølvbestikk liggende som anløpet, flekkete metall som må pusses før gjestebud. Hva med å foreta en utgraving tenkte jeg?

Edelt metall koster flesk
Riktignok hadde jeg skuffen full av sølvbestikk, druegafler og kakespader gitt av puddeltanter og andre kvinnelige geriatrikere i familien opp gjennom årene. Og hver eneste… Og jeg mener hver eneste jævlige gang det ble gitt en ny sølvskje, kniv eller gaffel til den voksende kolleksjonen av oksidert håndverk måtte de i sin gavegivende oppgitthet sukke oppgitt over hvor dyrt sølvbestikk var blitt. Ja, jeg måtte ikke tro at alle hadde råd til å kjøpe noe sååå fint som jeg nå fikk pent innpakket i syntetisk silkepapir. Og hvis de levde lenge nok skulle jeg få 12 av hver, kanskje 24. Noe jeg kunne bruke hvis jeg noensinne fikk gjester som ikke stakk bestikket i trusa når de sjanglet ut av døra klokka fire om morgenen. Puddeltantene visste at jeg var glad i vin og det var derfor de aldri hadde med det flytende burgunderrøde, skvipet jeg foretrakk. Jeg fikk ta til takke med edel malm.

Vitrineskap, skuffer og smykkeskrin
Det var bare en ting å gjøre. Tiden var inne til å foreta en utgraving av det som fantes av edelmetaller i vitrineskap, skuffer og smykkeskrin. Det nå komplette sølvbestikket med 12-av-hver dekket en god del av kjøkkenbordet. Arvetante Gudruns jugendstil lysestaker tårnet som knuste sjakktårn og dåpsskjen fikk æresplass på en kongeblå fløyel. Jeg sugde spytt på fingeren og vrikke gifteringen av, veide en 100 grams sølvbarre av gammel årgang i hånden og beundret to halvblanke fem gram 999 FineGold barrer min kone brukte som øreringer. Den gamle samlingen av arrete sølvmynter og en plastikkrull lett anløpne 50 kroner Kong Olav sølvmynter ble strødd utover kjøkkenduken. Fornøyd konstaterte jeg at det lå mange penger på bordet. Men ...

Sølvbestikk er overpriset
Det er alltid et men. Hvor mye var alt dette verdt Det skulle snart vise seg at jeg var rik på innkjøps- og forsikringsverdi, ikke i salgsverdi.  Sølv er ikke investering i sølvbestikk, sølv- lysestaker, -boller og -fat. Arvetantesølv har noe verdi, men du vil bli sjokkert over hvor lite du får for 12 sølv gaffler. Bruks- og pyntegjenstander har en renhetsgehalt på 830/1000. En sølvgaffel på 40 gram vil innbringe 2-3 kroner grammet, ca 80 - 100 kroner. Puddeltantene mine trodde at sølv var verdifullt fordi det kostet mye hos gullsmeden, men det de betalte dyrt for var alt annet enn metallet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar